Annika Dellås
BIOGRAFI
Annika Dellås är en erfaren, kommunikativ ledare med affärsfokus och helhetstänk. Som grundare av Dellås People Management, arbetar hon med konsultuppdrag för små och medelstora företag, och med personalfrågor och förändringsarbete på strategisk och operativ nivå. Hon har arbetat med både tillväxt och neddragningar, och har en god internationell erfarenhet. Strategiskt eller operativt, som ledare eller rådgivare arbetar Annika utifrån verksamhetens behov för att finna lösningar på problem, och strategier som fokuserar på resultatet. Att leda och facilitera möten gör Annika lika tryggt och effektivt i det fysiska rummet såväl som i det digitala.
”Sedan 2015 driver jag mitt konsultföretag och arbetar med att utveckla och ta fram de strukturer och vägar för personalarbetet, vilka stödjer företagets affärsmål. Jag använder min drivkraft och förmåga att snabbt skaffa mig en helhetsbild och se strukturerna i verksamheten. Jag har ett konsultativt och processinriktat arbetssätt där det är viktigt att börja där verksamheten är och inte där vi önskar att den var. Jag är bra på att ställa rätt frågor för att se samband och mönster. Är som coach till chefer och kollegor uppskattad för min klokskap, och är en tydlig och drivande ledare som inkluderar individen och teamet.”
Annika Dellås
ERFARENHET
Nedan finns mina erfarenheter listade som gemensamt har byggt min kompetens som konsult, styrelseledamot och person.
Erfarenheter som konsult
Under mina år som konsult har jag varit inne i ett antal uppdrag med olika innehåll och upplägg:
- Lönerevisionsprocess för 4500 personer, inklusive upplägg, förberedelser och förhandlingar med fackliga parter.
- HR part i ett större transformationsprojekt där ekonomifunktionen skulle centraliseras inklusive hela förändringsresan med planering, förhandlingar och implementering.
- Olika förändringsprojekt med mer eller mindre stora personalförändringar och med eller utan facklig part.
- Planera, genomföra och leda en digital visions- och värderings workshop för ledning och medarbetare.
- Operativt HR ansvar och samtidigt införa och implementera en ny HR strategisk modell.
- Rådgivning till VD och ledningsgrupper i specifika personalärenden men också i den övergripande kopplingen mellan organisation/verksamhet/affären och personal/organisation.
- Framtagandet av en intern personalhandbok med ”best practise” gällande aktuella HR processer och rutiner.
- Införande av ett kontinuerligt 5-skift i en produktionsverksamhet med varierande arbetstider och med syftet att få en långsiktig, hållbar och stabil lösning.
- Operativ HR chef med ett dubbelt uppdrag dels att leda och förändra HR organisationen och dels att genomföra en HR audit.
- Genomförande av förhandlingsuppdrag i samband med personliga skäl och rehabilitering.
Yrkeserfarenhet som har byggt min kompetens
- AstraZeneca – Employee Relations Partner för Sverige.
Agerade bollplank och rådgivare till chefer och medarbetare i arbetsrättsliga frågor. Ledde MBL förhandlingar på svenska och engelska och utbildade både svenska och utländska chefer och medarbetare i arbetsrätt. Var företagets arbetsrättsexpert då företagets anläggning i Lund avvecklades och förhandlade ramarna för personalrelaterade frågor med de lokala parterna. Utvecklade de fackliga relationerna utifrån de kollektivavtal företaget ingått och blev 2013 vald till Unionens HR person. Identifierade ett affärsbehov kring resurs- och kompetensbemanning inom forskningsområdet och föreslog och initierade en arbetsmodell för att kartlägga behovet, tydliggöra frågeställningarna och fatta beslut kring lösningar. - AstraZeneca HR Service Center Lead Sverige
Ledde AstraZenecas HR Service Center i Sverige med 10 anställda i ett förändringsarbete, vilket innebar en avveckling i samband med att företaget outsourcade. Ledde teamet med en balanserad mix mellan kravet på leverans och de förväntningar och behov anställda hade för att arbeta med sin egen omställning. Resultatet uppnåddes med en god leverans ända in i kaklet och en bra omställning för personalen där personliga hänsyn kunde tas. - AstraZeneca – Global HR Business Partner UK
Deltog i det globala förändringsarbetet med att transformera IT och bygga en ny gemensam och global infrastruktur. Ett projekt som påverkade samtliga 189 verksamheter i världen. Projektet leddes från UK. - AstraZeneca – Regional HR Direktör i Kroatien med placering i Zagreb.
Ansvarsområdet inkluderade 8 marknader med 375 anställda i en marknadsmiljö under stor tillväxt. Byggde upp HR-funktionen för Kroatien/Slovenien/Serbien/Rumänien/Bulgarien och Estland/Lettland/Litauen. Ett uppdrag att under två år bygga upp och rekrytera tre lokala HR chefer.- Införde en struktur med praktiska digitala verktyg för de grundläggande HR processerna, lanserat under konceptet ”My Life with AstraZeneca”.
- Införde ett koncept för styrning och uppföljning av aktuella HR processer.
- Introducerade ett sätt att arbeta med den årliga budgetprocessen och införde specifika KPIs för att mäta resultatet inom HR i relation till de uppsatta affärsmålen.
- Affärsutvecklingschef på Thomson Fakta AB med ansvar för ett team på 10 personer. Huvudsakligt uppdrag att förändra affärsmodellen från förlagstänkande till en vinstdrivande affärsenhet, vilket inkluderade både böcker, interaktiva digitala verktyg och databaser, baserade på internet och intranät teknologi. Implementerade en ny strategi och marknadssegmentering inklusive en ny organisation med nya rutiner/processer, målbeskrivningar, projektstruktur och beslutsfattande. Utvecklade och lanserade ”Lönevågen”, ett digitalt verktyg för att jämföra löner, och vidareutvecklade en kundanpassad digital personalhandbok
- Personalchef för Volvo Aero Engine Services.
En verkstad med 580 anställda och med uppdraget att förändra riktningen på bolaget, från en tekniskt fokuserad underhållsverkstad till en vinstdrivande affärsenhet. Utvecklade HR funktionen till att bli mer kundfokuserad, och införde nya kompetensprofiler, rutiner och mål. Införde ett nytt strukturerat arbetssätt gentemot de fackliga organisationerna inklusive nya MBL rutiner. Resultatet gick från maktkamp till förtroende och klara regler. Startade ett chefsnätverk för att bygga nätverk och coacha linjecheferna. - HR Business Partner på Akzo Nobel
- Gruppchef Rekrytering på Mölnlycke AB, SCA
Styrelseuppdrag
- Personvald styrelseledamot, Sollentuna Kvinnojour, 2023 – pågående
- Personvald styrelseledamot, Liberala Kvinnor Stockholm, 2023 – pågående
- Personvald styrelseledamot, Sweet Adelines International – en global musikorganisation med 17 000 medlemmar, 2021 – pågående
- Förste vice ordförande, Sollentuna kommuns kommunala vårdbolag SOLOM, 2019 – 2023
- Styrelseledamot, STIM – Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå, 2017-2020
- Styrelseledamot, Care Allomsorg AB, 2015 – 2018
- Ordförande, Stjärnjul – en årligt återkommande julkonsert produktion med ca 8500 besökare, 2014 -2017
Brancher
Jag har en bred erfarenhet från olika branscher med basen inom läkemedel, life science och processindustri. Har också varit verksam inom flygmotorunderhåll, konsumentvaror, tjänstesektorn inom informationshantering och konsulttjänster inom Human Resources.
Internationell erfarenhet
- Har bott och arbetat i Kroatien med ansvar för länderna på Balkan och Baltikum
- Har arbetat med många länder i Europa med fokus på England
- Har under perioder haft globalt ansvar där arbete med USA och Asien ingått
Ledarskap
I såväl föreningsliv som i min profession har jag alltid agerat ledare och med ett syfte att göra skillnad och addera värde. Ett exempel från föreningslivet är det ledarskap jag under många år arbetat med inom musiklivet och mer specifikt körsång, där jag i två perioder axlat rollen som regional ledare för en organisation med 18 körer och 900 medlemmar. I yrkeslivet har jag lett grupper, förändringar, projekt och processer. Ledarskapet, såväl det egna som att leda andra är viktigt men innehåller olika delar och tyngdpunkter.
Utbildning
- Investerarutbildning, två dagar, under ledning av Asynjor Invest AB, 2023
- Aktionsmetodik & Facilitering, Move Management AB, 2016
- Certifieringsutbildning – Rätt Fokus i styrelsearbetet, Styrelseakademien genom Women in Progress, 2014
- Arbetsrätt Steg 1-3, Tommy Iseskog, 2013-2021
- Developing Managers Program, 9 dagar för ledare, AstraZeneca, 2006-2007
- Företag & Marknad, Uppsala Universitet, 2003
- Management Konsult utbildning med focus på organisationers beteende och grupprocesser, 12 dagar, Sinnova & Risling Partners, 1998
- Kandidatexamen Förvaltningslinjen, Personaladministrativ specialisering, Göteborgs Universitet, 1982
- Kemitekniskt program, Aschebergsgymnasiet, Göteborg, 1979
Språk
Modersmål svenska, flytande i engelska och någon kunskap i tyska
STRATEGISKT PARTNERSKAP
Intenco AB – Professionella HR-konsulter med fokus på resultat.
Intenco har HR-konsulter med lång operativ erfarenhet från olika branscher och miljöer. Deras ambition är att vara det självklara valet för företag som behöver ett professionellt stöd i sitt HR-arbete www.intenco.se